2009. december 1., kedd

Andor nap



Névnap

Mindenképp egy háromfogásos vacsorával akartam előrukkolni meglepetésképp. A főételt rögtön kigondoltam, mert elmaradt nálunk a Márton-napi libaevés…így az egyből eszembe jutott, hogy a két dolgot akkor összekötöm…nehogy egész évben éhezzünk!:)
Így a főétel „márton-napi” libacomb lett, hagymás törtburgonyával, birses káposztával.
A desszertnél is hamar döntésre jutottam, tortát nem akartam és régóta terveztem, hogy Andorka egyik kedvenc desszertjét megcsinálom, csak sosem volt rá idő (vagy kedv?:) ).
Így lett a desszert madártej.
Az előétellel voltam a legnagyobb bajban. Mindig ezzel vagyok bajban tulajdonképpen. Most levest nem akartam…akkor marad valami más meleg előétel…de egyik vagy bonyolultnak tűnt, amire időm már tudtam nem lesz…a másik csak simán nem tetszett…aztán egyik nap a novemberi Magyar Konyha végén felfedeztem a sonkás krokettet. Mivel nagyrészt tört burgonyából készül és a főételhez tudtam hogy törtburgonyát csinálok…égi jelnek vettem a dolgot:)

Miután az ételekkel kész voltam, már csak nekem kellett elkészülni, megteríteni, ami szintén jól sikerült:





Sonkás Krokett Paradicsommártással




Hozzávalók:

30 dkg burgonyapüré
10 dkg liszt
1 tojás
1 csomó metélőhagyma (én szárítottat használtam)
15 dkg sült sonka
só, bors

A bundázáshoz : liszt, tojás, zsemlemorzsa

A mártáshoz:

2 gerezd fokhagyma
1 evőkanál olaj
1 kiskanál liszt
10 dkg sűrített paradicsom
friss vagy morzsolt bazsalikom

A burgonyapürét a liszttel, a tojással, a finomra aprított metélőhagymával és a kis kockákra vágott sonkával összekeverjük. Ha nem lesz elég sűrű a massza, egy kevés liszttel sűrítjük, sózzuk, borsozzuk, és vizes kézzel pogácsákat formázunk belőle.
A szokásos módon bepanírozzuk őket és bő forró olajban ropogósra sütjük.
A mártáshoz a zúzott fokhagymát az olajon megfuttatjuk, a lisztet zsemleszínűre pirítjuk rajta. A paradicsompürét belekeverjük és 2 dl vízzel felengedjük.
Sózzuk, borsozzuk, a bazsalikommal fűszerezzük, 1-2 percig forraljuk, majd a tűzről lehúzzuk. A kroketteket a paradicsommártással, forrón kínáljuk.

Márton-napi libacomb birses káposztával

Hozzávalók:

4 pecsenyelibacomb
só, őrölt bors
A káposztához:
1 kis hagyma
2 birsalma
1 dl száraz fehérbor
1 evőkanál olaj
1 babérlevél, őrölt bors

A libacombokat megtisztogatjuk, az esetleg bennük maradt toklákat kihúzzuk, leöblítjük, és még nedvesen sóval bedörzsöljük, egy kevés őrölt borssal meghintjük. Bőrös felükkel lefelé tepsibe fektetjük, és 180 fokra (légkeveréses sütőt 165 fokra) előmelegített sütőben 30 percig sütjük. Azután megfordítjuk, és további 30-40 perc alatt ropogós pirosra sütjük. Közben a zsírjával gyakran locsolgatjuk.

Míg a combok sülnek, elkészítjük a káposztát. Ehhez a hagymát vékonyan felkarikázzuk, a birsekről a bolyhokat ledörzsöljük, megmossuk, meghámozzuk. Négybe vágjuk, magházukat eltávolítjuk, felszeleteljük, és ráöntjük a bort (különben pillanatok alatt megbarnulna).
Az olajt megforrósítjuk, és a hagymát aranysárgára pirítjuk rajta. Rádobjuk a levétől szükség szerint kinyomkodott káposztát, babérlevéllel és őrölt borssal fűszerezzük. Ráöntünk 1,5 dl vizet, és fedő alatt félig megpároljuk. Ekkor hozzáadjuk a boros birset is, és készre pároljuk.
A megsült libacombokat a birses káposztával és hagymás törtburgonyával tálaltam.
S mellé Demeter 2009-es újborát „Mártont” szolgáltam fel. Persze nem tökéletes választás egy vörösbor a libacomb mellé…Viszont a nagyon vicces volt az összepasszoló név és címke:)



Elkészítési idő: 1 óra 20 perc
(Eredeti recept: Novemberi Magyar Konyha)

Madártej



Ezt a receptet már vagy két-három éve lementettem magamnak Nosalty oldaláról. Aztán valahogy mindig elmaradt az elkészítése, más mindig előre valóbb volt.
Na de most végre megcsináltam és jól is sikerült. Bár én sajnos továbbra sem szeretem a madártejet. :)


Hozzávalók hat főre részére:

1,2 liter tej
4 tojás
1 púpos evőkanál liszt
10 dkg kristálycukor
1 púpos evőkanál porcukor
1 teáskanál vanília kivonat

Elkészítése:

A tojásokat kettéválasztjuk, a fehérjékből kemény habot verünk, a végén a porcukrot is hozzáadva.
70 dl tejet felforralunk és a kemény habot evőkanállal beleszaggatjuk, egyszerre csak négyet-ötöt, hogy elférjenek és tudjunk rájuk figyelni. A galuskákat egy percig főzzük, majd megfordítjuk őket és még egy percig főzzük. Lyukacsos kanállal tányérra szedjük őket, ily módon az összes habból galuskát készítünk.
A tojások sárgáját kikeverjük a kristálycukorral és a liszttel, hozzáadjuk a vanília kivonatot és fölengedjük a maradék 50 dl tejjel, valamint rászűrjük a galuskák főzéséhez használt tejet is. Lassú tűzön kevergetve krémmé főzzük.
Megvárjuk, míg a krém kihűl, ekkor egy nagyobb tálba öntjük és a tetejére rakosgatjuk a habgaluskákat. Fogyasztás előtt néhány órára hűtőbe tesszük.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.